strona główna

11.12.2020

All I want for Christmas is…

Kilka dni temu czując świąteczną atmosferę udałam się na poszukiwania odpowiednich prezentów świątecznych dla moich bliskich. Sklepowe półki uginają się pod ciężarem kuszącego towaru, który już niedługo znajdzie się pięknie zapakowany pod wieloma choinkami w naszych domach. Świąteczny nastrój udziela się wszystkim dookoła słysząc z głośników w galeriach handlowych znane wszystkim ulubione świąteczne hity.


Często zadajemy sobie pytania, czy dany prezent spełni oczekiwania osoby, którą chcemy obdarować, czy będzie odpowiedni, czy będzie pasował… Wśród wielu udanych prezentów, zdarza się jednak dość często, że niektóre z nich nie są trafione. Udając się na świąteczne zakupy pamiętajmy, że prawo konsumenckie nie nakazuje przyjęcia do zwrotu towaru zakupionego stacjonarnie w sklepie. Zależy to tylko od dobrej woli sprzedawcy. Oczywiście należy wspomnieć, że zwracany towar powinien być pełnowartościowy i nieużywany.


Należy również wspomnieć, że jeżeli zakupiony przez nas towar posiada wadę możemy go reklamować z tytułu gwarancji (jeżeli gwarancja została udzielona) lub rękojmi. Sprzedawca odpowiada za zakupiony towar w ramach rękojmi, a my konsumenci mamy 2 lata od dnia zakupu na zgłoszenie reklamacji. Reklamacje najlepiej złożyć pisemnie w sklepie, w którym zakupiliśmy towar. Należy pamiętać, że sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, a konsument w jej ramach może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, obniżenia ceny, a nawet zwrotu pieniędzy – jeżeli wada jest istotna. Wybór należy do klienta.

 


Sprzedawca musi ustosunkować się do żądania konsumenta w terminie 14 dni. Należy również zaznaczyć, że niedotrzymanie tego terminu powoduje uznanie żądania w całości. Do złożenia reklamacji konieczny jest dowód zakupu, który nie jest równoznaczny z posiadaniem paragonu, ponieważ zgodnie z przepisami dowodem zakupu może być również potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z rachunku bankowego, email, czy nawet zeznania świadków.


Idąc z duchem czasu zauważam, że coraz powszechniejsze stają się zakupy przez internet, pewnie za sprawą oszczędności czasu. Mimo, iż nie mamy możliwości obejrzenia produktów z bliska mamy dużo większe możliwości w ochronie konsumenckiej. Możemy bowiem skorzystać z prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru. Oznacza to, że jeżeli rzecz nie odpowiada naszym potrzebom możemy ją bez konsekwencji zwrócić do sprzedawcy. Towar musi być jednak nieuszkodzony oraz nieużywany, gdyż to na konsumencie spoczywa odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy.


W przypadku odstąpienia od umowy sprzedawca zgodnie z przepisami ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Przed dokonaniem zakupów za pośrednictwem internetu sprawdźmy, czy sprzedawca jest przedsiębiorcą, gdyż tylko w takim przypadku przepisy o prawach konsumenta będą miały zastosowanie.


Podsumowując…robiąc świąteczne zakupy pamiętajmy o zachowaniu uważności – czytaniu i sprawdzaniu oferty, czy na stronie, z której dokonujemy zakupów internetowych podane są dokładne dane sprzedawcy oraz zapoznajmy się z opiniami innych kupujących. Pamiętajmy o tym, żeby w świątecznej gorączce zwrócić uwagę na bezpieczne zakupy, abyśmy mogli radością obdarowywać osoby nam bliskie.


Wesołych Świąt!


Barbara Nowak
Powiatowy Rzecznik Konsumentów

 

 


Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku