strona główna

18.11.2021

Szaleństwo Black Friday, czyli… jak nie dać się upolować w wyprzedażowym święcie handlu

Z roku na rok zauważamy spory wzrost zainteresowania wielkimi dniami wyprzedaży – Black Friday oraz internetowemu odpowiednikowi Cyber Monday. W tym roku Black Friday przypada 26 listopada. Nic dziwnego… wszyscy uwielbiamy okazje, promocje i zniżki. Nie dajmy się jednak oszukać. O czym należy pamiętać zanim zdecydujemy się skorzystać z promocji?
Należy pamiętać, że w trakcie wyprzedaży konsumentom przysługują takie same prawa jak zwykle, a sprzedawcy powinni przestrzegać zasad uczciwej konkurencji oraz praw konsumenta.


Przepisy prawa wymagają rzetelnego i prawidłowego sposobu organizowania promocji. Sprawdzajmy ceny na półce i przy kasie, ponieważ zdarza się, że przy płaceniu okazuje się, że produkt kosztuje więcej niż na metce. W takiej sytuacji mamy prawo żądać sprzedaży towaru po cenie z metki. Takie jest prawo, które odnajdujemy w art. 543 Kodeksu cywilnego. Mówi on, że rzeczy wystawione w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Zdarza się również, że sklepy podnoszą ceny swoich produktów na kilka dni wcześniej, aby obniżyć tuż na wyprzedażowe święto - kusząc tym samym atrakcyjnym rabatem. Problemem bywają również niejasne zasady promocyjne oraz naliczanie rabatów – zamiast wysokiej obniżki, klient uzyskuje mniejszy rabat. Sprzedawcy powinni również precyzyjnie wskazać czas obowiązywania akcji promocyjnej. Należy również dodać, że jeżeli atrakcyjny rabat uwarunkowany jest koniecznością spełnienia dodatkowych czynności np. wprowadzenia kodu rabatowego, to te warunki powinny być łatwo dostępne i widoczne dla kupujących.
Warto wiedzieć, że w Black Friday oraz Cyber Monday klientom przysługują takie same prawa, jak każdego innego dnia. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba, że przyczyną obniżki była konkretna wada i klient został o niej poinformowany.

 


Jeśli towar jest wadliwy konsument ma prawo złożyć reklamację i zażądać od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru na inny, nowy i zgodny z zawartą umową oraz obniżenia ceny. Ma też prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej ceny, pod warunkiem, że wada towaru jest istotna. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa dwa lata od daty zakupu.
Od rękojmi należy odróżnić reklamację z tytułu gwarancji, gdzie podmiotem odpowiedzialnym w stosunku do konsumenta jest gwarant. Reklamacje są wtedy regulowane na podstawie warunków zawartych w dokumencie gwarancyjnym.
Pamiętajmy również o tym, że zwrot zakupionego towaru nie zawsze jest możliwy. Zgodnie z polskim prawem w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych to sprzedawca ustala zasady polityki zwrotów. Może ich nie przyjmować, lub ustalić przez jaką ilość dni możliwy jest zwrot. Warto o to dopytać przed dokonaniem zakupu.
Inaczej wygląda sytuacja w sklepach internetowych. Tu kupujący ma 14 dni na zmianę decyzji i odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny – to tzw. prawo do namysłu. Konsument, który odstępuje od umowy ma kolejne 14 dni na odesłanie rzeczy, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić płatność.


Pamiętajmy o tym, że nie wszystkie produkty kupione w sieci można zwrócić, korzystając z prawa odstąpienia od umowy. Ograniczenia te dotyczą np. artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia - żywność, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienia – biżuteria z grawerem, płyty z filmami, muzyką, grami – po otwarciu opakowania, biletów na wydarzenia muzyczne czy sportowe.


W całej Unii Europejskiej obowiązują jednakowe zasady ochrony praw konsumenta. Jeśli pojawia się problem z zakupami
w zagranicznych sklepach internetowych w którymkolwiek kraju członkowskim UE, można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Problemu z dochodzeniem roszczeń mogą natomiast pojawić się przy zakupach poza Unią Europejską.


Sprawdzajmy zatem tożsamość sprzedawców sklepów internetowych oraz możliwość kontaktu z nimi. Nie kupujmy – jeżeli na stronie nie ma takich informacji. Zwróćmy uwagę na to, kiedy przedsiębiorca założył działalność, kiedy dodano treści oraz produkty do sklepu internetowego, ale również czytajmy opinie dotyczące zakupów.


Zachowajmy zatem szczególną ostrożność, korzystajmy ze swoich praw w dochodzeniu roszczeń.
W przypadku wątpliwości lub problemów bezpłatną pomoc oferują rzecznicy konsumentów w miejscu zamieszkania konsumenta, można również zadzwonić na infolinię konsumencką 801 440 220 lub skontaktować się z Inspekcją Handlową. Jeżeli kłopoty dotyczą sklepu z innego kraju UE pomoc można uzyskać w ECK – Europejskim Centrum Konsumenckim.
Bez wątpienia rozpoczyna się okres zakupowego szaleństwa, warto więc znać swoje prawa.


Ponadto, zachęcam do udziału w webinarium VADEMECUM ZAKUPOHOLIKA z okazji Black Friday
• w piątek 26 listopada o godz. 10.00
• transmisja na kanale UOKiK na YouTube (link).
Pułapki czy okazje? Jak kupować mądrze? Na co zwrócić uwagę podczas wyprzedaży? Jak zweryfikować e-sklep? Na te i inne pytania odpowiedzą eksperci UOKiK, ECK oraz Powiatowa Rzeczniczka Konsumentów w Białej Podlaskiej.

 

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Barbara Nowak

 

 

 


Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku