strona główna

7.12.2011

Rzecznik konsumentów radzi


Zbliża się Boże Narodzenie. Podczas przedświątecznych zakupów warto pamiętać że polskie prawo nie nakłada na sprzedawcę obowiązku przyjmowania zwrotu zakupionych uprzednio rzeczy, w tym prezentów. Najlepiej umówić się ze sprzedawcą co do ewentualnej możliwości zwrotu lub wymiany. Przy czym przepisy prawa konsumenckiego nie zabraniają sprzedawcom przyjmowania zwrotów czy wymiany towarów, jest to kwestia ich dobrej woli.

Rozmowa z Januszem Kuliberdą, powiatowym rzecznikiem konsumentów w Starostwie Powiatowym w Kluczborku.

- Czy wypada dołączyć paragon do prezentu, chcąc ułatwić zwrot?

- Bez wcześniejszego uzgodnienia możliwości zwrotu ze sprzedawcą, paragon na niewiele się zda. Najlepiej poinformować obdarowanego, że mamy paragon i jeśli będzie potrzebował możemy mu go dać.
 

- Ile mamy czasu na zwrot prezentu, czy reklamację?

- Powinno się to zrobić niezwłocznie, nie ma tu określonej przepisami liczby dni.


- Czy sprzedawca może cofnąć transakcję na kasie, gdy nagle przy płaceniu zmienimy zdanie i zrezygnujemy z kupna jakiejś rzeczy?

- Cofnąć transakcję na kasie można zawsze. Nie ma żadnych technicznych przeszkód. Natomiast kasjer czy ekspedient nie ma takiego obowiązku. To też zależy od ich dobrej woli. Na ogół jednak sprzedawcy nie robią problemu.


- O czym jeszcze warto pamiętać w czasie przedświątecznych zakupów?

 - Przy zakupach jakichkolwiek towarów, w tym prezentów, warto pamiętać, że reklamacji podlegają tylko wady jakościowe towaru, ale nie rozmiar, fason, kolor itp. Jeśli zamawiamy na święta gotowe produkty spożywcze, np. uszka do wigilijnego barszczu, ciasta itp., pamiętajmy, że reklamacje należy zgłaszać jak najszybciej, wręcz w ciągu 24 godzin. I mogą one dotyczyć tylko jakości.
 

- A skoro rok dobiega końca, najciekawsza interwencja u rzecznika dotyczyła...

- Tekturowej nakładki na szampana. Klient kupił szampana ze względu na umieszczoną na owej nakładce reklamę konkursu. Gdy przeczytał informację na odwrocie, okazało się, że termin na zgłoszenie udziału minął. Nie chciał pieniędzy za szampana, chciał odszkodowania za tzw. szkody moralne, niematerialne, czyli za to, że ktoś, że tak powiem nabił go butelkę. Nie byłem w stanie mu pomóc. Natomiast wszystkim mieszkańcom naszego powiatu, życzę udanych zakupów i trafionych prezentów.
 

Do Powiatowego Rzecznik Praw konsumentów można się zgłaszać w godzinach otwarcia Starostwa Powiatowego, pokój nr 409 (nad Warsztatami Szkolnymi), lub dzwoniąc pod nr 77 418 52 18, wew. 176.

 

Oprac.: Monika Kluf

 


 

Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku