strona główna

19.10.2012

Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi

Ostatnio na naszym terenie pojawili się przedstawiciele handlowi jednej z mazowieckich spółek, oferujący dostawy energii elektrycznej po cenach rzekomo mocno konkurencyjnych wobec obecnego dostawcy. Ich klienci szukają teraz pomocy u powiatowego rzecznika konsumentów.

Ponieważ ceny energii nie należą do niskich i stanowią bardzo ważną pozycję w każdym budżecie domowym, oferta spotkała się z dużym zainteresowaniem. Kłopot w tym, że odwiedzani przez akwizytorów konsumenci opierali się wyłącznie na ich bardzo atrakcyjnie brzmiących zapewnieniach, nie czytając umów, lub czytając je nieuważnie.

Po zawarciu umów i ich uważniejszej lekturze okazywało się, że jednostkowa cena kilowata energii elektrycznej jest istotnie nieco mniejsza jak w Tauronie, lecz dodatkowo konsumenci „wrobieni” zostali w umowy ubezpieczenia na życie, ze składką kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Jak to możliwe?

- Klienci – można by rzec – machinalnie podpisywali umowy i na dostawę energii i na ubezpieczenie nie sprawdzając treści. Poza tym połowa rachunku za energię to koszty samej energii, druga połowa to koszty przesyłu i dostawy, które i tak w dalszym ciągu pobierać będzie Tauron wg swoich stawek – wyjaśnia Janusz Kuliberda, powiatowy rzecznik konsumentów w Starostwie Powiatowym w Kluczborku. - A konsumenci otrzymywać będą dwie faktury: jedną za energię, drugą za dostawę i przesył – dodaje.

Jak się bronić przed takimi transakcjami? - Czytać umowy, nie polegać na samych słowach akwizytorów – podkreśla rzecznik.

Opisaną wyżej sprawą zajmuje się już Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ze względu na naruszenie przez dystrybutora zbiorowych interesów konsumentów. Postępowanie w tej sprawie trwa.

Jak poszkodowanym klientom może w tej sprawie pomóc powiatowy rzecznik konsumentów. Może sporządzić dla nich oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub skargę do UOKiK. - Na razie moje działania prewencyjne skutkują – podsumowuje Janusz Kuliberda. - Nasi klienci bez szwanku wychodzą z tej opresji. Wyciągając mam nadzieje wnioski na przyszłość.
 


Oprac. M. Kluf

 

 

 

 

 

 

Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku