Afpv

strona główna

21.02.2012

Powiatowy Rzecznik Konsumentów ostrzega  
 

Coraz więcej interwencji konsumentów dotyczy usług telekomunikacyjnych. Ostatnio bardzo aktywna jest operator, który usiłuje wejść na rynek w sposób przebojowy, nie do końca zgodny z prawem i zasadami etyki.

- Do klientów głównie Telekomunikacji Polskiej zgłaszają się telefonicznie przedstawiciele handlowi, którzy przedstawiając się jako pracownicy „telekomunikacji” oferują zmianę umowy na rzekomo bardziej korzystną – mówi Janusz Kuliberda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Większość abonentów jest zainteresowana tańszymi rachunkami za telefony, zatem godzi się na zapoznanie z ofertą firmy, którą ma dostarczyć kurier.

Następnie zapowiadany kurier odwiedza klienta i dostarcza mu nie ofertę usług, ale dwie umowy. Cała wizyta trwa krótko, rozmówcy są ponaglani, gdyż kurier się spieszy. Z tego powodu na ogół umowy są podpisywane w pośpiechu, bez możliwości choćby pobieżnego zapoznania się z ich treścią. Kurier zabiera obie umowy i odjeżdża.

Po pewnym czasie klienci otrzymują telefon od poprzedniego operatora (czyli Telekomunikacji Polskiej) z informacją, że ich numer będzie przekazany nowemu operatorowi. Zwykle reakcją jest zdziwienie, ponieważ klienci sądzili, że umowa dotyczyła tylko zmiany abonamentu, a nie operatora. Zazwyczaj nie chcą rezygnować z TP S.A i proszą o pozostawienie tam numeru.

TP S.A. spełnia wolę klientów i pozostawia ich numer w bazie abonentów, zawiadamiając o tym, poprzedniego operatora. Ten zaś domaga się od świeżo pozyskanego klienta tzw. opłaty wyrównawczej za zerwanie umowy w kwocie 300 – 400 zł, będącej w istocie karą umowną.

Ma do tego prawo, gdyż w świetle przepisów operator może rekompensować sobie od klientów utracone korzyści. Jeżeli ci klienci skrócą czas obowiązywania zawartej umowy.

Pułapką, na którą należy uważać jest tu nazwa. Przedstawiciel dzwoniąc do nas wspomina, że jest „telekomunikacji”, co oznacza, że jest z tej branży, niekoniecznie z firmy, w której nazwie to słowo występuje. Dlatego klienci sądzą, że chodzi o zmianę taryfy a nie operatora. Natomiast firma, która klienta w ten sposób „złowiła” zarabia pieniądze na karach umownych, bez konieczności świadczenia usług.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi jak zwykle ostrożność i wnikliwe czytanie dokumentów. Udziela też porad konsumentom w Starostwie Powiatowym w Kluczborku, pok. 419, tel. 77 418 52 18 wew. 176.

Oprac.: M. Kluf

 

 

Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku