strona główna

20.03.2012

Jak ustrzec się przed pułapkami zastawianym przez sprzedawców towarów i usług na konsumentów?


Pomiędzy sprzedawcami a konsumentami toczy się odwieczna gra. Jedni chcą wydostać od konsumentów ich pieniądze stosując często wyrafinowane i oparte na naukowej podbudowie techniki handlowe, natomiast ci drudzy starają się aby ich wydatki były jak najmniejsze i jak najkorzystniej ulokowane. Dlatego też, aby ustrzec się przed problemami konsumenci powinni zachować ostrożność i przestrzegać pewnych zasad postępowania.


Pamiętać należy, że zapobieganie problemom jest znacznie skuteczniejsze niż ich przezwyciężanie, więc zawsze i przy zakupach każdego rodzaju działajmy z rozwagą, opierając swoje decyzje na zdrowym rozsądku. Przyjmijmy za pewnik, że sprzedawca towaru lub usługi odwiedzający nas w miejscu zamieszkania robi to dla własnego interesu, nie zaś dla naszej wygody. Szanujmy swój podpis, gdyż złożony na dokumencie ma on swoje doniosłe skutki. Zanim cokolwiek podpiszemy, zapoznajmy się szczegółowo z treścią przedłożonego nam dokumentu, nie poprzestając jedynie na zreferowaniu go przez sprzedawcę.


Pamiętajmy, że we własnym domu to my jesteśmy gospodarzami i ustalamy zasady. Jeżeli sprzedawca się spieszy, żądajmy aby pozostawił nam wszystkie materiały dotyczące proponowanej umowy wraz z jego numerem telefonu kontaktowego, abyśmy mogli „na spokojnie” się z nimi zapoznać. Nigdy nie bazujmy na ustnych zapewnieniach sprzedawcy, jeżeli nie mają one potwierdzenia w postanowieniach proponowanej nam umowy. Jest niemal pewne, że takie zapewnienia służą wprowadzeniu nas w błąd i nakłonieniu do zawarcia umowy na warunkach dla nas niekorzystnych.


Zasadą jest, że aby skutecznie dochodzić swoich praw i chronić własne interesy, mamy obowiązek wykazania ich naruszenia, dlatego czyniąc jakiekolwiek ustalenia ze sprzedawcą żądajmy potwierdzenia ich na piśmie. Dotyczy to również udokumentowania faktu zawarcia umowy czy też zgłoszenia reklamacji towaru lub usługi, dlatego przy każdej takiej czynności żądajmy jej pisemnego potwierdzenia.


Każdy wie, że dobra reklama ma istotny wpływ na sprzedaż reklamowanego towaru i temu celowi ma służyć, więc zazwyczaj niewiele osób tworzy listę swoich zakupów wyłącznie w oparciu o aktualnie reklamowane artykuły.
Podświadomie jednak jesteśmy na reklamy bardzo wrażliwi. Dotyczy to zwłaszcza promocji i wyprzedaży. Czasami bywają one rzeczywiście korzystne dla kupującego, jednakże najczęściej są sposobem sprzedawców na pozbycie się z dobrym zyskiem towarów marnej jakości zalegających magazyny sklepów lub supermarketów. Podstawowym celem handlowców nie jest bowiem nasze zadowolenie z udanych zakupów, lecz wygenerowanie jak największego zysku z placówki handlowej lub usługowej.


Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do cech oferowanych nam produktów, nie obawiajmy się pytać: sprzedawca ma obowiązek udzielić nam wszystkich żądanych informacji, zademonstrować na nasze żądanie sposób montażu, obsługi i konserwacji oferowanego produktu.


Konsumenci mogą kierować pytania nie tylko do sprzedawców, lecz również do rzeczników konsumentów. Powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów znajdują się w każdym starostwie powiatowym, a w miastach powyżej 100.000 mieszkańców - w urzędach miejskich i chętnie służą pomocą wszystkim konsumentom.

 

Oprac.: Janusz Kuliberda

 

 

 

Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku