strona główna

05.09.2016

Projekt pełen inspiracji

 

W ciągu ostatnich dwóch lat 13 nauczycieli z naszego ZSO szkoliło się w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii, Francji i na Malcie szukając nowych inspiracji do pracy. Teraz inspirują uczniów.


- Czasami pomysły przychodzą same, czasami wystarczy sięgnąć po gotowe wzorce — mówią koordynatorki projektu Erasmus Plus Step by step w stronę europejskiego wymiary szkoły, Elżbieta Sowa i Krystyna Błażewska.

 


 

Nowe technologie i narzędzia online cieszyły się największą popularnością wśród uczestników projektu. Uczyli sie między innymi tworzenia e-książek za pomocą Storybird, czyli strony internetowej umożliwiającej tworzenie i publikowanie historii w formie opowiadań łączących tekst i obraz. - Bardzo łatwy w obsłudze, intuicyjny. Praca szybka, a efekt zachwycający. Uczniowie chętnie pracowali online na lekcjach, czy też wykonywali zadania domowe z wykorzystaniem tej strony – mówi Roman Sarnicki, nauczyciel języka angielskiego.

 
Dzięki takim zabiegom lekcje nie są nudne, uczniowie zmotywowani, a nauczyciele odpoczywają od rutyny pracy. - Nie przypuszczałam, że w Internecie dostępne są tak bogate zasoby gotowych materiałów do wykorzystania na lekcję – dodaje Krystyna Błażewska. - Np. WebQuest , czyli w tłumaczeniu poszukiwanie w sieci, jest metodą w której uczniowie w oparciu o sieć sami zgłębiają temat, selekcjonują informacje i przygotowują do prezentacji. Myślę, że istotą naszej dzisiejszej pracy powinno być właśnie nauczenie ucznia uczyć się, żeby mógł kontynuować ten proces również po ukończeniu szkoły, czyli tzw. life long learning.

 

 

 

W bazie projektów WebQuest można znaleźć zadania w różnych językach i na różne przedmioty. Można tez tworzyć własne WebQuesty i udostępniać je, dzieląc się w ten sposób swoimi pomysłami z nauczycielami z różnych krajów. Oprócz narzędzi technologii informacyjnej również zasługuje na uwagę bardziej tradycyjne podejście do nauczania, szczególnie języków obcych. - Większe zaangażowanie uczniów w proces uczenia się można osiągnąć poprzez gry zespołowe takie jak „Scavenger hunt - dodaje Joanna Ryczek, która odbyła szkolenie w Cambridge. Jest to ciekawa metoda, która stymuluje uczniów do działania i pobudza kreatywność.


Andrzej Bugajak inspiracji do lekcji business English szukał na szkoleniu w Exeter. Kurs był nastawiony na wprowadzenie nowych, świeżych pomysłów w nauczaniu języka biznesu w naszej szkole oraz miał częste odniesienia do sposobu i zakresu nauczania tego przedmiotu na terenie Wielkiej Brytanii i Irlandii.

 

   

 

 


Kolejną innowacyjną metodą nauczania jest storytelling czyli oddziaływanie na słuchacza poprzez angażowanie jego emocji. Przekonała się o tym Elżbieta Sowa, która wzięła udział w kursie w szkole Bell w Cambridge: - Koncepcja storytellingu jest niezwykle skuteczna w wystąpieniach publicznych czy prezentacjach. Pozwala uczniom obyć się ze sceną czy przećwiczyć techniki, które zaangażują słuchaczy. Na początku jest to bardzo trudne i stresujące zadanie, ale jakże ważne. Dlatego, jako nauczyciele, powinniśmy częściej dawać uczniom możliwość występowania przed publicznością.


Uczestnicy projektu to entuzjaści edukacji, poszukujący wciąż nowych i skutecznych metod. - Jesteśmy też inspiracją dla siebie nawzajem – dodają. - Współpracując nad realizacją projektu zarażamy się nawzajem pozytywną energią, mówiąc w naszym żargonie, nakręcamy się na pozytywne działanie. Do udziału w projekcie nauczyciele zgłaszają się dobrowolnie, przeznaczając na szkolenia najczęściej czas wakacyjny, bowiem zdają sobie z tego świetnie sprawę, że kiedy przestaje się uczyć nauczyciel, przestają się uczyć jego uczniowie.

 


 

Materiał: K. Błażewska, E. Sowa

 


 
 

 

 


Archiwum wydarzeń:

2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016

2007 © Starostwo Powiatowe w Kluczborku